Petra Palomäki

lauantai 2. tammikuuta 2016

Urcon ja Uffen treenivideoa

Päätin kuvata teille tällaisen minivideon Urcon ja Uffen eilisistä puuhista. Urcolla menimme vain kentälle pessoalla käveleen noin 20min molempiin suuntiin sillä en pimeällä lähde taskulampun kanssa maastoon. Kaikki paikat on totaalisen jäässä eikä lunta näy, niin ollaan sitten "treenattu" sitä käyntiä. Ei vaan, onhan sekin oikeasti osattava. Selästä yleensä teen paljon siirtymisiä, väistöjä, avoja ja sulkuja. Puomejakin ollaan muutamia menty käynnissä varsinkin nyt kun saatiin kunnon talvikengät alle. Minulla on tapana jokaisen hevosen kohdalla liikutuksen jälkeen taivuttaa niiden naama pyllyyn. Videolla näette kuinka jopa Urco The Lihapullakin pääsee taipumaan noinkin letkeästi :D Zeus on kyllä tässä mestari, kukaan ei taida niin paljon taipua kuin se!

Uffella päätin illalla extemporee lähteä maneesille. Kello taisi olla jo kahdeksan pintaan ja meillä ei kauaa ollut tarkoitus koko reissussa edes mennä. Ratsastin Uffen ensin, jotta sain sen hyvin lämpiään ennen kun päästäisin sen irti. Uffe ei ole hetkeen päässyt revitteleen niin ajattelin sen olevan sille oikeinkin mukava ajatus. Verkkasin sen vaan riimu päässä ja aina se vaan jaksaa mennä hyvin. Hevonen taisi vaistoa, että pääsee melko pian juoksemaan vapaana, nimittäin sen verran komeeta ravia veti mun alla. Oli aikas huikee fiilis istua sielä!


Sitten olikin herra Uffen vuoro mennä hieman revitteleen. No arvatkaas menikö se mihinkään ilman mua? Ei. Uffe on hassu, kun haluaa aina leikkiä mun kanssa. Meillä on siis tapana päästettyäni sen irti, että pelleillään rinnakkain juosten. Uffe pomppii ja pukittelee mun vierellä ja seuraa joka paikkaan. Videoalla ehkä näette paremmin meidän leikkiä :D Heti kun en juossut mukana se kääntyi ympäri ja katsoi minua "Tule jo! Mitä sinä sinne jäit?" - ilmeellä. Meidän välillä on jotain mitä ei vain voi sanoin kuvailla. En päästäisi ketään muuta sen kanssa tuolla tavalla juoksemaan. Todennäköisesti vieraalla kävisi homma vaaralliseksi....Osaan lukea Uffea paremmin kuin kukaan muu ja tiedän tasan tarkkaan mitä se tietty korvan asento tai silmässä oleva pilke tarkoittaa. Se on mun silmäterä ei vaan voi mitään 


Onko teillä ollut koskaan mitään leikkejä hevosen kanssa?


6 kommenttia