Petra Palomäki

torstai 19. syyskuuta 2013

Kehon koostumusanalyysi

Olin eilen salilla tekemässä selkätreeniä (pikkasen oli lihakset pumpissa!) ja samaan aikaan urheiluhallilla oli jokin mittaustilaisuus. Luulin sen olevan vain ns. kutsuvieraille tms en oikein tienny niin en edes viitsinyt kiinnostua. Noh, kun olin lähdössä salilta minulta tultiin kysymään haluaisinko tehdä kehon koostumusanalyysin, eli mitataan rasvaprosentti, luumassa, lihasmassa jne kaikki tällaiset tiedot. Tässä muuten heidän nettisivut jos jotakin kiinnostaisi tehdä tällaiset testit. Tosin nyt oli ilmainen ja tämä maksaa aika paljon..

Minulla oli hieman kiire tallille, koska Heidi odotti Ennan kanssa sielä minua, mutta oli minun nyt pakko edes mennä kokeileen tuo kehon koostumustouhu, joka oli ensimmäinen piste. Niitä oli kaksi muuta pistettä missä mitattiin lukuisia eri juttuja, mutta aika oli kortilla...

Tämä mitattiin sellaisella laitteella. Pistettiin ikä ja pituus ja astuttiin "vaa'alle" ja otettiin sellaiset kapulat missä ilmeisesti oli lukuisisa antureita käteen ja kädet piti pitää hieman levitettynä vartalosta ulospäin. Siinä se kone alkoi mittaan ja tulokset oli aika häkellyttävät! Tässä mitä sanoi:
                                               
 

Kehon koostumus

Kokonaispaino (eli paljon painan) = 54,1kg
Solun sisäinen vesi (kertoo kehoni veden solujen sisällä) = 21,5kg
Solunulkoinen vesi (nestetasapainoni) = 12,7kg
Proteiinimassa (luusto) = 9,3kg
Rasvamassa = 7,4kg !! normaali (11.0 - 17.6)

Lihas - rasvadiagnoosi

Paino = 54,1kg
Lihasmassa = 26,1kg
Rasvamassa = 7,4kg





Painodiagnoosi

Painoindeksi = 21,1 (kg/m2)
Rasvaprosentti = 13,7% (normaali 18.0-28.0)
Vyötärö-Lantio suhde WHR (naiset <0,85) = 0,83

Lihastasapaino (kuinka paljon lihasta missäkin osassa vartaloa)

Oikea käsi = 2,47kg
Vasen käsi = 2.42kg
Keskivartalo = 20,7kg
Oikea jalka = 6,96kg
Vasen jalka = 6,90kg

Eli siis kaikkien näiden arvojen jälkeen tultiin tulokseen, että :
- painoni on hyvä, mutta saisi olla 55kg
- minulla on huomattavasti normaalia enemmän lihasta (hyvä!)
- minun rasvaprosenttini on _todella_ alhainen. Eli toisin sanoen, koska kulutan niin hemmetin paljon minun pitäisi syödä vielä enemmän. Mielestäni syön jo niin paljon, mutta kai olen tällanen läpipasko ja mitää ei jää.. Toisaalta hyvä, toisaalta todella huono


Tuosta rasvaprosenista olin todella yllättynyt. Minulla on jenkkakahvoissa rasvaa ja reisien alueella myös, joten oletin arvon olevan suurempi. Tottahan, että nämä antavat jotain kuvaa siitä mitä arvot voivat olla. Rasvaprosenttihan mitataan tarkalleen vedessä, mutta en loppujen lopuksi uskon sen muuttuvan kovinkaan paljoa. Nyt saan siis käytännössä huolella vetää kunnolla hedelmiä suuhun sillä niistä saan energiaa muun ruoan ohella :)

8 kommenttia

  1. Saako udella kuinka pitkä olet? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aah se unohtui kokonaan laittaa ja saa tietenkin kysyä ;) Olen tällanen tappi eli tasan 160cm :D

      Poista
  2. Wau!! Ihan mahtavat lihakset!! :) huomaa et oot treenannu kunnolla aivan mahtavat lihakset!! Oot kehittyny huiman paljon kuvien perusteella ! (:: ! :D jatka samaan malliin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Kyllä olen koko ajan treenannut ja ruokavalio tekee aika paljon! Ihania kommentteja :) ootte ihania lukijoita!

      Poista
  3. Näytät todella hyvältä, hieno lihaserottuvuus!
    Nuo Inbody-mittaukset ovat tunnetusti hyvin epäluotettavia, ja koska et ole (eikä sinun pidäkään olla) fitness-kisojen kireässä kunnossa, on rasvaprosenttisi varmasti korkeampi kuin tuo mitattu. Naisen ei kannata tavoitellakaan pysyvästi noin alhaisia rasvoja (10-13%), koska se altistaa hormonaalisille häiriöille ja lisääntymisterveyden ongelmille, mm. kuukautiset jää pois.
    Hyvää syksyä ja treeni-iloa!
    T. Linda

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) juu ja siis mulla on selkeästi rasvaa vatsan alueella, reisissä ja pakaroissa ja jos minulla olisi oikeasti 13% rasvaa niin jestas mulla näkyis jo verisuonet läpi joka paikasta..huhu. Luulen sen olevan normaalilla tasolla, koska kaikki hormoonit on kunnossa ja ei mitenkään ollut merkkejä jostain viasta..
      Joten no hätä ;) kaukana olen jostain kisakunnosta, ja sitä tavoitellaan vasta ensi vuonna!

      Poista