Petra Palomäki

tiistai 27. marraskuuta 2012

Kysymysksille vastauksia! osa 1

1. Ensi kauden tavoitteet? :) 

Ensi kausi on todella auki...jos saan opiskelupaikan Tampereen yliopistosta tai ammattikorkeesta, niin luulen, että ensi vuonna ei kovin aktiivisesti kisailla. Tavoitteet ovat kuitenkin pyrkiä käymään kisakaudella ainakin 2 kertaa kuussa kisoissa. Pääsääntöisesti uffella ja tessalla kenttää (myös este- ja koulukisoja). Jos urco alkaa meneen traileriin hyvin, niin sillä tavoite startata HeA:luokka. Kenttää molemmilla tuttaria, Re uffella 90-100 ja tessalla aluetasolla 90cm. Koulua uffella HeB:tä ja tessalla jos kaikki menee hyvin niin mahd. HeB-HeA ;)


2. Liikutatko kaikki hevosesi joka päivä?

En liikuta kaikkia heppoja yhtenä päivänä, se olis aika hyvä jos pystyisin! Käyn kuitenkin koulua, joten pitää tasapainoittaa molempia, tosin hepat vie aika useasti ykköspaikan ;) pyrin liikuttamaan 2 heppaa yhtenä päivänä ja seuraavana 3 heppaa, sitten taas 2 ja 3 jne. Joskus tulee mutkia matkaan ja jää yksi pois, joten välillä tulee parikin vapaapäivää. Onneks nuo ei ole niin kuumenevaa tyyppiä, joten pari kolme vaparia ei vielä ole paha ;)

3. Auttaako esim kaverisi tallihommissa?


 Kaverina tarkoitan Heidiä. Koska Heidin heppa Disa on meillä, niin Heidi auttaa minua aina välillä tallihommissa. Joskus jos en pääse iltapäivällä ruokkiin Heidi (jos pääsee) käy heittämässä ruoat :) Mutta siis, minä tykkään enemmän tehdä kaikki itse. Tykkään kun asiat ovat tehty minun tavalla ja minun järjestyksessä. Kuitenin niin pieni talli, niin ei ole kova homma ;) Silloin kun Anniinalla oli Possu meillä, niin hänkin auttoi minua ruokkimisessa, heppojen tarhauksessa jne! Yleensä tallivuokralaiset ovat auttaneet töissä jollain määrin :) Samihan on suuri apu nykyään. Se tulee aina tekeen iltatallia minun kanssa, kantaa heinät, ruokkii hepat, hakee turpeet ja hakee heppoja kanssani sisälle, vaikka välillä se ei siitä niin pidä ;)

tehtiin vaihto ;)
Hullua porukkaa <3

4. Kuinka useasti käyt valmennuksissa? Entä kisoissa?

Kävisin vaikka kaksi kertaa viikossa velkuissa jos olisi mahdollista...tosiaan minun rahatilanne ei ole kovin hyvä. En ole töissä ja tallivuokra rahat menee aina kengityksiin tai eläinlääkärimaksuihin...Vanhempani eivät sponsoroi enään kovin paljon valmennuksiani, en edes muista koska olisivat viimeiksi maksaneet minulle valkun! Ymmärrän hyvin, kuitenkin maksavat kaikki muut heppojen kulut (sähkö, vesi, kuivikkeet, rehut jne...). Silloin kun saan sen verran säästettyä käyn valmennuksissa niin usein kun pystyn :) oli tarkoitus mennä tällä viikolla, mutta kun uffe sairastui :/ jos ensi viikolla joku heppa olisi terve!


5. Ratsastatko muilla hevosilla kuin omillasi?

Omat hevoseni vievät jo aika paljon ajastani..Silloin kun ehdin ratsastan joskus muitakin, jos o tarvetta. Ei kovin moni kysele minulta haluanko ratsastaa niiden hepalla, ehkä senkin takia kun minulla ei aina ole aikaa..tai sitten että olen niin huono :D jälkimmäinen on totta! Mutta siis olis välillä kiva päästä vaikka hyppään jollain muun rouisella hepalla, haluaisin välillä kehittää itseäni muillakin hevosilla, mutta niin mistä löytäisin semmosen millä voisin mennä...hyvä kysymys..

Dispen olen viimeiksi ratsastanut vieraista hepoista :)

6. Onko sulla ollu joskus vuokra/ylläpitohevonen?

Noh Lasse oli periaatteessa mulla ylläpidossa kuukauden, mutta muuten minulla ei ole ollut mitään vuokra - tai ylläpitohevosia :) ei ole oikein ollut tarvetta! Olishan se hienoa ottaa vaikka pariks kuukaudeks joku uus heppa alle, mutta niin mistä? :D


7. Ootko käyny ratsastuskoulussa tunneilla?

Tietenkin olen! Missä muualla olisin oppinut ratsastuksen alkeet? ;) Portugalissa kävin hienolla maalaistallilla opettelemassa ratsastuksen alkeet. Sinne tallille myös veimme uffen ja urcon. Tosin toiminta sielä alkoi painoittumaan enemmän juhlien pitoon kun hevosten hoitoon kyseisellä tallilla, joten muutettiin valmentajan tallille.

8. Eikö sua ikää pelota kun nuo ovat(ainaki oon ymmärtäny)hieman kuumuvampia tapauksia? :D

Mielestäni nuo eivät ole niin kuumia, niillä on kyllä luonnetta jos sitä vaatii, mutta yleisesti ei maailman vaikeimpia ratsastaa. Kuuma ei aina tarkoita pahaa.. Mutta esim. jos zeuksella on enemmänkin vapaata en mene suoraan selkään...semmosta rodeo pukkia, että en halua teloa itseäni, juoksutan alle ja ratsastan turvallisesti. Tessa, vaikka se hyppää pystyyn, en koe sitä pelkona itselleni. Se on todella tasapainossa kun hyppää pystyyn, joten ei se tunne niin "pahalta". Kisoissa itselle tulee epävarma olo uudesta ympäristöstä, ja hevoset vaistoaa sen ja käyttää monesti talaisuutta hyväkseen hieman loikkimalla. Uffe on poikkeus ;) Mutta silloin pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja ratsastaa. On ainoa vaihtoehto!
Esimerkiksi unaiva on todella kuuma ratsastaa, mutta ei hypi tai loiki millään tavalla. Se on vain vaikeampi ratsastaa avuille kuin muut.

Ei kommentteja

Lähetä kommentti